arrow_drop_up arrow_drop_down

Angst

Overwin je angst 

Ontspan

Doen wat je wilt

 Weer de regie

Stoppen met piekeren

Angst

Angst is een heel gezonde en natuurlijke emotie. Het behoed je voor gevaar en zorgt ervoor dat je in actie komt wanneer dat nodig is. Je kunt bijvoorbeeld snel wegspringen wanneer je schrikt van die auto die je niet aan had zien komen. 


Als je bang bent in dagelijkse situaties waarin je eigenlijk niet bang hoeft te zijn kan dit je leven sterk beïnvloeden. Angst heeft de neiging om erger te worden en zich uit te breiden over andere gebieden van je leven als je er niks aan doet. Zo ga je steeds meer dingen en activiteiten vermijden zodat je niet bang hoeft te zijn. Je komt hierdoor in een vicieuze cirkel terecht. 


Bij een angststoornis is er geen reële dreiging. Er is geen spin die je op wil eten en er zit niemand achter je aan. Je bent eigenlijk bang voor je eigen angstige gevoel en de situaties waarin dat angstige gevoel mogelijk naar boven komt. 


Angststoornissen komen vaak voor. Maar liefst 1 op de 5 mensen heeft er last van. Er zijn verschillende vormen van angststoornissen. De meest voorkomende zijn: 

- Fobie (angst voor een specifiek object/dier)
- Sociale angst 
- Paniek
- Dwang
- Agorafobie (angst voor bepaalde plaatsen)
- Hypochondrie (angst voor ziekten)
- Gegeneraliseerde angst (piekerstoornis)
- Post traumatische stress-stoornis (PTSS)



Herken de signalen

Je wordt in je dagelijks leven belemmerd door je angsten.

De angst is buiten proportioneel. Als je er over nadenkt is het geen reële angst. 

Je voelt je vaak rusteloos, moe, gespannen, snel geïrriteerd en hebt moeite met concentreren. 

Je bent nerveus, hebt last van transpireren, hartkloppingen, droge mond, beklemd gevoel, verhoogde spierspanning. 

Je hebt last van angst of paniekaanvallen en bent bang voor een nieuwe angst of paniekaanval.

Heb ik een angststoornis?

Meestal ontstaat een angststoornis geleidelijk. De oorzaak ervan is vaak niet te achterhalen. Soms is er sprake van een ingrijpende of heftige gebeurtenis waarna een fobie voor bijvoorbeeld honden ontstaat of een trauma. 

Als je een angststoornis hebt heb je in het dagelijks leven veel last van je angst. Je ervaart heftige angsten zonder dat er echt sprake van gevaar is. 

Blijf niet langer met je angstklachten rondlopen. Hoe eerder je actie onderneemt hoe beter je herstel zal gaan. Neem contact op met Psycholoog 038 om snel te starten met behandeling. 

Hoe ziet behandeling er uit?

Intake

In het eerste gesprek kijken we naar de oorzaak van je klachten en hoe jouw leven er  verder uitziet. We maken samen een plan en afspraken over jouw behandeling.


 

Behandeling op maat

Afgestemd op jouw situatie en voorkeuren volgt de behandeling. Deze bestaat uit een kortdurend traject van gemiddeld 5 - 8 gesprekken. We streven altijd naar een zo kort mogelijke behandelduur. 


Wetenschappelijke basis 

Behandeling volgens de best werkende theorieën en methoden. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Geen jarenlange therapie maar gesprekken met tools die echt werken. 

Wat kun je zelf doen aan je klachten?

Schrijf je angsten op

Niet alleen helpt dit om je angsten van je af te schrijven, ook helpt het om in kaart te brengen waar je bang voor bent en wanneer. 

Vermijd de situatie niet

Probeer situaties waar je bang voor bent juist aan te gaan. Je angst neemt hierdoor juist af. Met vermijding wordt je angst alleen maar groter. 

Doe ontspannende activiteiten

Ga wandelen of sporten of doe andere leuke dingen waar jij ontspannen van wordt. Hoe minder stress, hoe minder angstig je je voelt. 

Verander je gedachten

Kijk of er wel een echte reden is om bang te zijn. Bedenkt welke gedachten je gerust kunnen stellen of je kunnen helpen om rustig te worden. 

Gebruik geen alcohol of drugs en beperk cafeïne 

Emoties worden versterkt wanneer je alcohol of stimulerende middelen gebruikt. Hierdoor kun je meer last krijgen van angsten. 

Het is tijdelijk

Besef dat de gevoelens van angst en paniek na verloop van tijd vanzelf weer weggaan. 

Wil jij van je angst af?

Meld je aan bij Psycholoog 038 in Zwolle om snel te starten