arrow_drop_up arrow_drop_down

Angst

Overwin je angst 

Ontspan

Doen wat je wilt

 Weer de regie

Stoppen met piekeren

Angst

Angst is een heel gezonde en natuurlijke emotie. Het behoed je voor gevaar en zorgt ervoor dat je in actie komt wanneer dat nodig is. Je kunt bijvoorbeeld snel wegspringen wanneer je schrikt van die auto die je niet aan had zien komen. 


Als je bang bent in dagelijkse situaties waarin je eigenlijk niet bang hoeft te zijn kan dit je leven sterk beïnvloeden. Angst heeft de neiging om erger te worden en zich uit te breiden over andere gebieden van je leven als je er niks aan doet. Zo ga je steeds meer dingen en activiteiten vermijden zodat je niet bang hoeft te zijn. Je komt hierdoor in een vicieuze cirkel terecht. 


Bij een angststoornis is er geen reële dreiging. Er is geen spin die je op wil eten en er zit niemand achter je aan. Je bent eigenlijk bang voor je eigen angstige gevoel en de situaties waarin dat angstige gevoel mogelijk naar boven komt. 


Angststoornissen komen vaak voor. Maar liefst 1 op de 5 mensen heeft er last van. Er zijn verschillende vormen van angststoornissen. De meest voorkomende angststoornissen zijn: 


- Specifieke fobie
- Sociale angst
- Paniek
- Dwang
- Agorafobie
- Hypochondrie
- Gegeneraliseerde angst
- Post traumatische stress-stoornis (PTSS)

Herken de signalen

Je wordt in je dagelijks leven belemmerd door je angsten.

De angst is buiten proportioneel. Als je er over nadenkt is het geen reële angst. 

Je voelt je vaak rusteloos, moe, gespannen, snel geïrriteerd en hebt moeite met concentreren. 

Je bent nerveus, hebt last van transpireren, hartkloppingen, droge mond, beklemd gevoel, verhoogde spierspanning. 

Je hebt last van angst of paniekaanvallen en bent bang voor een nieuwe angst of paniekaanval.

Fobie

Bij een fobie ben je bang voor specifieke dingen, situaties of dieren. Een angst voor spinnen, vliegen, bloed, injecties, honden of kleine ruimtes zijn voorbeelden die veel mensen wel herkennen. Iedereen is wel ergens bang voor, pas als het je dagelijks leven negatief beïnvloedt kun je spreken van een fobie. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld bang voor bloemen, vlinders, getallen of linkshandigen. De angst is eigenlijk overdreven groot. Dit weet je cognitief ook wel maar je gevoel geeft aan dat je er toch bang voor moet zijn.

Sociale angst

Als je een sociale angststoornis of een sociale fobie hebt ben je bang voor wat anderen van je denken. Je bent bang om raar gevonden of afgewezen te worden. Vaak weet je wel dat deze angst niet nodig is maar toch ben je bang. Hierdoor vermijdt je misschien dingen zoals feestjes, iemand bellen, een presentatie houden, in een restaurant eten. Sociale situaties (een specifieke of meer in het algemeen) doorsta je met veel moeite. 

Paniek

Mensen die last hebben van een paniekstoornis hebben last van terugkerende onverwachte angstaanvallen en zijn bang om een nieuwe paniekaanval te krijgen. Vaak zie je dat deze mensen situaties gaan vermijden in de hoop een nieuwe paniekaanval te ontlopen. Een paniekaanval kan voelen alsof je de controle volledig kwijtraakt, een hartaanval krijgt, je gek wordt of zelfs doodgaat. Gelukkig is een paniekaanval helemaal onschuldig en verdwijnt deze meestal binnen enkele minuten tot een half uur. 

Dwang

Bij een dwangstoornis heb je last van dwanggedachten en/of dwanghandelingen waarbij het moeilijk is om deze impulsen te onderdrukken. Smetvrees is de meest voorkomende dwangstoornis maar ook controledwang komt vaak voor. De deuren en het licht van de koelkast controleren zijn hier voorbeelden van. De dwanghandelingen worden voortdurend uitgevoerd en het is erg moeilijk om dit niet meer te doen. Dat levert namelijk stress op waardoor je toch weer geneigd bent om de handeling uit te voeren. 

Hypochondrie

Mensen met hypochondrie zijn bang om een bepaalde ziekte of aandoening te hebben en hier dood aan te gaan. Vaak gaan deze mensen regelmatig naar de huisarts maar ondanks de geruststelling dat er niks aan de hand is blijven ze hierover of over andere lichamelijke dingen piekeren. Het kan natuurlijk best dat je een ernstige ziekte krijgt, de angst is dan ook niet onredelijk. Als dit je leven beheerst wordt het tijd om er iets aan te doen. Vaak worden allerlei onschuldige en gewone lichamelijke verschijnselen zoals jeuk, een steek, kramp, hoofdpijn geïnterpreteerd als teken van een ernstige ziekte. 

Agorafobie

Als je last hebt van agorafobie (ook wel pleinvrees genoemd) ben je bang om je veilige thuissituatie te verlaten. Hierdoor vinden mensen met agorafobie het eng om uit huis te gaan. Situaties zoals de supermarkt, het station, openbaar vervoer, ver van huis zijn leveren angst op. De angst kan zich uiten in een paniekaanval. Je bent bang dat je de locatie niet snel kunt verlaten of hulp kunt krijgen wanneer er iets gebeurt. Door deze plaatsen te vermijden kom je al snel in een isolement te zitten. Dagelijkse dingen zoals werken en winkelen of boodschappen doen worden steeds lastiger en het afspreken met mensen ook. 

Gegeneraliseerde angst

Een Gegeneraliseerde Angststoornis (GAS) wordt ook wel een piekerstoornis genoemd. Je hebt regelmatig last van angstige gevoelens en gedachten zonder dat hier een duidelijke oorzaak voor aan te wijzen is. Je bent constant overbezorgd, piekert en voelt je gespannen en zenuwachtig. Je piekert over gevaren die mogelijk in de toekomst plaats zouden kunnen vinden. Je zorgen gaan vaak over dagelijkse dingen zoals geld, werk, dat iemand van wie je houdt iets overkomt, je gezondheid of de gezondheid van anderen. Het vele piekeren is ontzettend vermoeiend en kan leiden tot concentratieproblemen en slaapproblemen. 

PTSS

Bij een posttraumatische stressstoornis (PTSS) komen nare ervaringen uit het verleden steeds weer naar boven in gedachten of in je dromen. Een posttraumatische stressstoornis ontstaat doordat iemand een zeer heftige gebeurtenis heeft meegemaakt zoals misbruik, een ongeluk, geweld of een natuurramp. Soms kan het ook een opeenstapeling van gebeurtenissen zijn waardoor iemand last blijft houden van de gebeurtenis. De angst blijft bestaan en je bent constant alert op een gevaar dat al verdwenen is. 

Heb ik een angststoornis?

Meestal ontstaat een angststoornis geleidelijk. De oorzaak ervan is vaak niet te achterhalen. Soms is er sprake van een ingrijpende of heftige gebeurtenis waarna een fobie voor bijvoorbeeld honden ontstaat of een trauma. 

Als je een angststoornis hebt heb je in het dagelijks leven veel last van je angst. Je ervaart heftige angsten zonder dat er echt sprake van gevaar is. 

Blijf niet langer met je angstklachten rondlopen. Hoe eerder je actie onderneemt hoe beter je herstel zal gaan. Neem contact op met Psycholoog 038 om snel te starten met behandeling. 

Hoe ziet behandeling er uit?

Intake

In het eerste gesprek kijken we naar de oorzaak van je klachten en hoe jouw leven er  verder uitziet. We maken samen een plan en afspraken over jouw behandeling.


 

Behandeling op maat

Afgestemd op jouw situatie en voorkeuren volgt de behandeling. Deze bestaat uit een kortdurend traject van gemiddeld 5 - 8 gesprekken. We streven altijd naar een zo kort mogelijke behandelduur. 


Wetenschappelijke basis 

Behandeling volgens de best werkende theorieën en methoden. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Geen jarenlange therapie maar gesprekken met tools die echt werken. 

De meest effectieve behandeling

De meeste angststoornissen zijn over het algemeen goed te behandelen. Eerst kijken we naar jouw angsten en wat je al geprobeerd hebt om aan je angst te doen. Dan gaan we met jouw angst aan de slag. Binnen een paar weken kun je al verandering merken. 


Cognitieve gedragstherapie is de standaard behandelwijze bij de behandeling van een angststoornis. In de therapie maak ik gebruik van cognitieve gedragstherapie maar kijk ik ook verder naar wat bij jou als persoon en bij jouw klachten het beste past. Dit maakt de behandeling nog effectiever en efficiënter. 

Wat kun je zelf doen aan je klachten?

Schrijf je angsten op

Niet alleen helpt dit om je angsten van je af te schrijven, ook helpt het om in kaart te brengen waar je bang voor bent en wanneer. 

Vermijd de situatie niet

Probeer situaties waar je bang voor bent juist aan te gaan. Je angst neemt hierdoor juist af. Met vermijding wordt je angst alleen maar groter. 

Doe ontspannende activiteiten

Ga wandelen of sporten of doe andere leuke dingen waar jij ontspannen van wordt. Hoe minder stress, hoe minder angstig je je voelt. 

Verander je gedachten

Kijk of er wel een echte reden is om bang te zijn. Bedenkt welke gedachten je gerust kunnen stellen of je kunnen helpen om rustig te worden. 

Gebruik geen alcohol of drugs en beperk cafeïne 

Emoties worden versterkt wanneer je alcohol of stimulerende middelen gebruikt. Hierdoor kun je meer last krijgen van angsten. 

Het is tijdelijk

Besef dat de gevoelens van angst en paniek na verloop van tijd vanzelf weer weggaan. 

Wil jij van je angst af?

Meld je aan bij Psycholoog 038 in Zwolle om snel te starten