arrow_drop_up arrow_drop_down

Piekeren

Stop die gedachtestroom en leer om effectief te denken

Weer energie

Beter slapen

Rust in je hoofd

Stoppen met piekeren

Ben jij een piekeraar?

Nadenken over je problemen is goed en brengt je tot een oplossing. Wanneer je steeds maar over dezelfde onderwerpen blijft piekeren en deze niet tot een oplossing leiden kan er meer aan de hand zijn. 


Als jij het gevoel hebt dat je hoofd de hele dag 'aan' staat is dat erg vermoeiend. Je gedachten nemen veel tijd in beslag en kosten veel energie. Ook kan piekeren leiden tot stress, angst en zelfs een depressie. 


Van jezelf weet je ook wel dat de piekergedachten die je hebt niet reëel zijn. Je maakt je druk over dingen die nog niet gebeurd zijn en mogelijk ook helemaal niet gaan gebeuren. Je kunt eindeloos piekeren over een gesprek en je ontzettend druk maken over allerlei ziektes, ongelukken en andere narigheid. 



Herken de signalen

Piekeren wordt een gewoonte. 

Je maakt je zorgen over veel verschillende onderwerpen die steeds wisselen.

Het piekeren leidt niet tot oplossingen of nieuwe inzichten. 

Je kunt moeilijk in slaap komen door al die gedachten. 
Het piekeren beïnvloed je gevoelens. Je wordt er onzeker van, bang of gefrustreerd. 

Heb ik een piekerstoornis?

Wanneer je vaak zorgelijke gedachtes hebt die eigenlijk niet passend zijn bij de situatie. Wanneer je de gedachtes niet of heel moeilijk van je af kunt zetten en wanneer ze van grote invloed zijn op je leven kan het zijn dat je een Gegeneraliseerde Angst Stoornis (GAS) hebt. Dit wordt ook wel een piekerstoornis genoemd. Je hebt dan last van continue zorgelijke gedachten en angsten die niet op de werkelijkheid gebaseerd zijn. 


Blijf niet langer met je angstige gedachten rondlopen. Hoe eerder je actie onderneemt hoe beter je herstel zal gaan. Neem contact op met Psycholoog 038 om snel te starten met behandeling. 

Hoe ziet behandeling er uit?

Intake

In het eerste gesprek kijken we naar de oorzaak van je klachten en hoe jouw leven er  verder uitziet. We maken samen een plan en afspraken over jouw behandeling.


 

Behandeling op maat

Afgestemd op jouw situatie en voorkeuren volgt de behandeling. Deze bestaat uit een kortdurend traject van gemiddeld 5 - 8 gesprekken. We streven altijd naar een zo kort mogelijke behandelduur. 


Wetenschappelijke basis 

Behandeling volgens de best werkende theorieën en methoden. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Geen jarenlange therapie maar gesprekken met tools die echt werken. 

Wat kun je zelf doen aan je klachten?

Schrijf je gedachten op

Neem een kwartier per dag de tijd om alles op te schrijven waar je je druk om maakt. Doe dit niet langer dan een kwartier. 

Ga sporten

Beweging zorgt ervoor dat je minder tijd en energie over hebt voor je lichaam om te piekeren. Ook ben je meer ontspannen hierdoor. 

Doe ontspanningsoefeningen 

Hoe meer ontspannen je bent, hoe minder stress je ervaart. Hierdoor heb je minder last van piekergedachten. 

Praat erover

Deel je zorgen met anderen. Vrienden, familie en je partner zijn een uitlaatklep maar kunnen je ook helpen relativeren. 

Neem actie

Bekijk je piekergedachten en kijk waar je actie op kunt ondernemen. 

Leid jezelf af

Ga iets leuks doen of bel met een vriend of vriendin. Stop het piekeren door bewust je gedachten naar iets anders toe te leiden. 

Wil jij weer rust in je hoofd?

Meld je aan bij Psycholoog 038 in Zwolle om snel te starten