arrow_drop_up arrow_drop_down

Emoties

Emoties uiten en controle over je emoties

Controle over emoties

Emoties leren uiten

Geen woedeaanvallen

Niet meer opkroppen

Heb jij moeite met het uiten van je emoties?

Het kan zijn dat je nooit hebt geleerd om over je gevoelens te praten. Je ouders praatten nooit over hun gevoel en waren van het type: 'niet lullen maar poetsen'.


Door een vervelende ervaring kan het zijn dat je je gevoel bewust of onbewust hebt uitgeschakeld omdat het te pijnlijk voor je is om het te voelen. Of je bent bang dat je overspoeld wordt door je emoties en niet weet of je het nog kunt stoppen. 


Je kunt je emoties een tijdlang wegstoppen en soms is dat even handig. Wanneer je in de supermarkt bent of op je werk is het niet handig om je emoties te laten gaan. Maar als het wegstoppen van je emoties een gewoonte wordt om kan het problematisch worden. Emoties komen er dan vanzelf uit op een heftige en onverwachte manier zoals een woedeaanval. Ook kun je last krijgen van angst of zelfs een depressie wanneer je je emoties aan de kant blijft zetten. 


Het uiten van je emoties is belangrijk. Het helpt je bij het verwerken van gebeurtenissen. Zo blijf je zelf mentaal en fysiek gezond. 


Wanneer je niet goed weet wat je voelt of niet veel voelt of beter wilt leren omgaan met je emoties kan een psycholoog je daarbij helpen. 

Herken de signalen

Je vindt het lastig om met anderen over je gevoelens te praten. 

Eens in de zoveel tijd heb je last van een emotionele uitbarsting in de vorm van een woedeaanval. 

Door opgekropte emoties kun je je depressieve klachten of angstklachten krijgen. 

Voor de buitenwereld lijkt het alsof gebeurtenissen je niks doen. 

Je bent bang dat als je je emoties toelaat ze je overspoelen en dat je de controle erover verliest. 

Heb ik problemen met emoties?

Vind jij het lastig om over je gevoelens te praten? Merk je dat je je emoties opkropt? Wil jij weer luisteren naar je gevoel en kunnen vertrouwen op jezelf?

Neem contact op met Psycholoog 038 om snel te starten met behandeling. 

Hoe ziet behandeling er uit?

Intake

In het eerste gesprek kijken we naar de oorzaak van je klachten en hoe jouw leven er  verder uitziet. We maken samen een plan en afspraken over jouw behandeling.


 

Behandeling op maat

Afgestemd op jouw situatie en voorkeuren volgt de behandeling. Deze bestaat uit een kortdurend traject van gemiddeld 5 - 8 gesprekken. We streven altijd naar een zo kort mogelijke behandelduur. 


Wetenschappelijke basis 

Behandeling volgens de best werkende theorieën en methoden. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Geen jarenlange therapie maar gesprekken met tools die echt werken. 

Wat kun je zelf doen aan je klachten?

Luister naar je lichaam

Wat voel je precies en waar voel je dat?

Sta eens stil

Door altijd maar bezig te zijn ben je jezelf aan het afleiden om te emotie te vermijden. Neem een moment de tijd en voel eens even. 

Praat met anderen

Probeer eens met anderen over een gebeurtenis te praten. Hoe reageren anderen en hoe gaan zij met emoties om?

Veroordeel je emoties niet

Iedere emotie mag er zijn, ook de negatieve emoties. Zie je emotie als bruikbare informatie en denk erover na. 

Train je inlevingsvermogen

Luister naar anderen en probeer te begrijpen wat ze zeggen. Dit helpt om gevoelens te begrijpen, van jezelf en anderen. 

Doe ontspanningsoefeningen

Ademhaling- en ontspanningsoefeningen zijn goede manieren om stil te staan bij je gevoel op dit moment en direct minder stress te ervaren. 

Je emoties leren uiten?

Meld je aan bij Psycholoog 038 in Zwolle om snel te starten