arrow_drop_up arrow_drop_down

Depressie

Kom weer uit die put 

Weer energie

Beter slapen

Weer genieten

Stoppen met piekeren

Depressie of gewoon een dipje?

Je een tijdje somber en down voelen is heel normaal. Iedereen heeft wel eens een periode waarbij je niet zo lekker in je vel zit. Teleurstelling of een verdrietige gebeurtenis kan de aanleiding zijn om je een somber te voelen. Meestal gaan deze gevoelens vanzelf weer over.

Soms gaat het niet over en worden je negatieve gevoelens zelfs erger. Je gaat steeds minder dingen doen en kunt steeds minder genieten van dingen die je eerder wel leuk vond om te doen. Hierdoor kun je in een negatieve spiraal terecht komen. 

Je hebt de neiging om minder goed voor jezelf en voor het huishouden te zorgen. Ook zie je overal tegenop. Vaak heb je nergens meer energie voor en kun je je werk maar moeilijk volhouden. Je trekt jezelf steeds meer terug en maakt minder contact met anderen. Alles lijkt zwaar en alsof het een groot zwart gat is. 

Het is belangrijk dat je op tijd deskundig hulp zoekt. Blijf niet met je gevoelens rondlopen, met de juiste hulp kom je sneller uit je dip of depressie dan wanneer je het alleen moet doen.  

Herken de signalen

Overheersend gevoel van somberheid

Minder plezier in dingen waar je eerder wel van genoot, interesseverlies in alles. 

Vermoeidheid en minder energie

Slaapproblemen: meer of minder slapen dan anders

Schuldgevoelens of het gevoel dat je niks waard bent. 

Heb ik een depressie?

Wanneer je je al langere tijd verdrietig voelt kan het zijn dat je een depressie hebt.
Wanneer de sombere gevoelens meer dan twee weken duren en je het gevoel hebt nergens zin in te hebben kan het zijn dat je een depressie hebt. 

Blijf niet langer met je klachten rondlopen. Hoe eerder je actie onderneemt hoe beter je herstel zal gaan. Neem contact op met Psycholoog 038 om snel te starten met behandeling. 

Wanneer kunnen we je niet helpen?

Depressies zijn over het algemeen goed te behandelen door middel van gesprekken. Psycholoog 038 kan echter alleen hulp bieden bij licht tot matig depressieve klachten. Bij ernstig depressieve klachten is er vaak een combinatie van medicatie en gesprekken nodig. Dit kunnen wij niet bieden. Ook bieden wij geen crisisinterventies. Als de hulpvraag niet passend is voor wat wij kunnen behandelen zullen we doorverwijzen. 

Hoe ziet behandeling er uit?

Intake

In het eerste gesprek kijken we naar de oorzaak van je klachten en hoe jouw leven er  verder uitziet. We maken samen een plan en afspraken over jouw behandeling.


 

Behandeling op maat

Afgestemd op jouw situatie en voorkeuren volgt de behandeling. Deze bestaat uit een kortdurend traject van gemiddeld 5 - 8 gesprekken. We streven altijd naar een zo kort mogelijke behandelduur. 


Wetenschappelijke basis 

Behandeling volgens de best werkende theorieën en methoden. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Geen jarenlange therapie maar gesprekken met tools die echt werken. 

Wat kun je zelf doen aan je klachten?

Zorg voor afleiding en ontspanning

Doe dingen die je leuk vindt of dingen die je eerder leuk of prettig vond om te doen. 

Blijf actief

Die iedere dag iets aan beweging, het liefst aan sport. Blijf aan het werk. 

Geef structuur aan je dag

Sta iedere dag op tijd op, ga elke dag naar buiten en blijf gezond eten. Ga ook iedere dag op dezelfde tijd naar bed. 

Dagboek bijhouden

Schrijf dagelijks in je dagboek en sta elke dag stil bij drie dingen waar je dankbaar voor bent. Benoem kleine positieve momenten. 

Schrijf dingen op

Als je veel piekert helpt het om dagelijks je gedachten op te schrijven. Het helpt om je gevoelens te begrijpen en oplossingen te zoeken. 

Contact met mensen is belangrijk

Blijf contact houden met andere mensen, blijf aan het werk en informeer mensen zodat ze vaker uit zichzelf contact met je zoeken. 

Eindelijk weer energie en zin in dingen?

Meld je aan bij Psycholoog 038 in Zwolle om snel te starten