arrow_drop_up arrow_drop_down

Negatief zelfbeeld

Meer zelfvertrouwen ontwikkelen

Beter in je vel

Krachtiger

Zelfvertrouwen

Positieve gedachten

Voel jij je onzeker? Heb je last van een negatief zelfbeeld?

Iedereen is wel eens onzeker op sommige momenten. Dat is heel menselijk. Als je last hebt van een negatief zelfbeeld dit dit je dagelijks in de weg, niet alleen in bepaalde situaties. Je kijkt negatief naar jezelf en de kijkt negatief naar jezelf door de ogen van anderen. Je vult in wat ze over je denken, en dat zijn vaak geen positieve dingen. 

Je zelfbeeld is een combinatie van ideeën, overtuigingen en gedachten die jij over jezelf hebt. Dit kunnen positieve overtuigingen zijn, maar ook negatieve. 

Negatieve gedachten en overtuigingen zijn beperkend en belemmerend in het leven. Doordat je negatieve gedachten over jezelf hebt zul je bijvoorbeeld minder snel sociale activiteiten ondernemen of solliciteren op die functie die je eigenlijk best leuk lijkt. Ook kunnen er psychische klachten door ontstaan zoals angst of een depressie. 


Je zelfbeeld ontwikkel je als kind. Ervaringen die je hebt opgedaan en dingen die anderen zoals je ouders tegen je hebben gezegd spelen een rol hierbij. Ook het voorbeeld dat je hebt gekregen van je ouders spelen mee. 



Herken de signalen

Tunnelvisie en niet meer helder kunnen nadenken als je moet presteren.

Je verontschuldigt jezelf vaak, eigenlijk voor alles. Je denkt dat het aan jou ligt of tenminste met jou te maken heeft.

Weg willen vluchten uit de situatie. Je bent zo bang dat je faalt dat je er maar liever niet aan begint. 

Kritiek komt extra hard aan bij jou. Zie je wel het ligt toch aan mij, ik kan ook niks denk je dan. 

De lat extreem hoog leggen voor jezelf. Perfect willen presteren maar het logisch vinden als een ander niet perfect is. 

Heb ik een negatief zelfbeeld?

Een negatief zelfbeeld komt in verschillende gradaties voor. Van een lichte onzekerheid tot een intrinsiek geworteld identiteitsprobleem. Wanneer je jezelf niet goed genoeg vindt en vaak negatieve conclusies over jezelf trekt kan het zijn dat je last hebt van een negatief zelfbeeld. Je interpreteert het gedrag of wat iemand zegt als het ware door een negatieve bril. 

Blijf niet langer met je onzekere gevoel rondlopen.
Neem contact op met Psycholoog 038 om snel te starten met behandeling. 

Hoe ziet behandeling er uit?

Intake

In het eerste gesprek kijken we naar de oorzaak van je klachten en hoe jouw leven er  verder uitziet. We maken samen een plan en afspraken over jouw behandeling.


 

Behandeling op maat

Afgestemd op jouw situatie en voorkeuren volgt de behandeling. Deze bestaat uit een kortdurend traject van gemiddeld 5 - 8 gesprekken. We streven altijd naar een zo kort mogelijke behandelduur. 


Wetenschappelijke basis 

Behandeling volgens de best werkende theorieën en methoden. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Geen jarenlange therapie maar gesprekken met tools die echt werken. 

Wat kun je zelf doen om je zelfbeeld te verbeteren?

Accepteer jezelf

Veel dingen kun je niet veranderen, accepteer dat je zo bent en dat je er zo uit ziet. 

Positieve herinneringen

Denk eens aan een situatie waarin iets goed lukte. Probeer het gevoel dat je had weer op te roepen. Doe deze oefening iedere dag. 

Vergelijk jezelf niet met anderen

Jij bent uniek en doet dingen op jouw manier. Jij bent goed in andere dingen dan iemand anders. 

Doe aan mindfulness

Wees je bewust van je onzekerheid, observeer deze zonder te veroordelen. Je hoeft er niet over door te piekeren namelijk. 

Positieve gedachten

Je gedachten over jezelf vormen je zelfbeeld. Merk een negatieve gedachte op en buig het om naar een positieve gedachte. 

Relativeer

Bedenk wat het ergste is dat er kan gebeuren. Stel je het ergste scenario voor en vraag je dan af hoe reëel dit is.

Wil jij meer zelfvertrouwen?

Meld je aan bij Psycholoog 038 in Zwolle om snel te starten